22912130 - 32 | 22264933 | 09194101401 javaheri@fakhraria.com

ابزار طلا سازی کارآموزان پس از گذراندن دوره طلاسازی چیست ؟

در این مقاله ما به بررسی ابزار طلا سازی اینکه کاراموزان برای شروع کار نیاز دارند می پردازیم  و کاربرد هر یک را با هم بررسی می کنیم . اولین ابزار ابزار فرز آویزی است که می‌خواهیم ببینیم چه کاربردی دارد و در کجا استفاده میشود.

فرز آویزی یک  ابزار طلاسازی است که به راحتی می توانند با تنظیم کردن دور موتور به  روی هر قطعه کار نمایند.این دستگاه بیشتر برای صیقل دادن قطعات ، پوست و پرداخت کاری، سوراخ کردن، شبکه درآوردن، پاک کردن پلیسه ها، حکاکی، برش زدن، مات کردن قسمتی از کار، برش دادن و بسیاری از کارهای دستی استفاده می شود.

سرمته های فرز چیست و چه کاربردی میان  ابزار طلا سازی دارد ؟

دستگاه فرز اویزی است که به مته های مختلفی برای کارهای گوناگون نیازمند است، این مته ها گذشته از اینکه کارایی مختلفی در کارها دارند به اسامی خاصی هم نامیده می شوند . مته کونیک، مته سرگرد،  مته کله قندی، مته برش، مته گوارسه، مته ساب، مته سنگی، فرچه لاستیکی، فرچه کرکی، فرچه نمدی، فرچه سیمی، فرچه مویی از جمله مته هایی هستند که غالبا مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور پرداخت چیست ؟

این دستگاه که از یک موتور با دو میله مخروطی شکل که از طرف این دینام بیرون آمده شکل ظاهری این دستگاه ها را تشکیل می دهد اما مدل های دیگری هم در اندازه ها و طرح های گوناگون وجود دارد که کارایی همه آنها یکی است. با زدن کلید برق دستگاه، دینام به حالت دورانی به دور خود می چرخد و موجب می‌شود فرچه و یا نمدی که به میله‌های دینام بسته شده قطعاتی که به زیر آن گرفته می‌شود به را خوبی صیقل داده و آنها را بر براق سازد برخی از این موتورها دارای کلید دو سرعته و یا سرعت کنترل شونده هستند که در کم و یا زیاد تر کردن تنظیم سرعت سازنده را در پرداخت کاری بسیار یاری می دهد.

ترازو های مورد استفاده در طلا و جواهر سازی چه ویژگی هایی دارد ؟

ترازوی قیراط : ت با آن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را وزن می کنند.

اخیراً ترازوهای دیجیتالی به بازار آمده که در این کوچکی هر دو کار انجام می دهند هند یعنی هم قیراط را اندازه گیری می کنند و هم گرم طلا را را اندازه گیری می کنند.

ترازوهای عقربه (شاغولی)  برای وصل کردن گرم فلزات قیمتی استفاده می شود.

  اسید های مختلف یکی از  ابزار طلا سازی مهم:

اسید کلریدریک، نیتریک اسید،  اسید سولفوریک و یا جوهر گوگرد از جمله اسید هایی هستند که بیشتر در کارگاه های طلا و جواهر سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اسید خشک سفید رنگ اسید بوریک که برای محافظت دهنده پوشش کارهای ساخته شده که نیاز به تعمیرات کوچکی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. اسید خشک سفید رنگ دیگری به نام تنه کار که از بوراکس گرفته می شود برای سریع جوش آوردن ذوب فلز به کار می رود اسید خشک شوره گرد سفید رنگ است است که بیشتر برای زرد کردن طلا از آن استفاده می شود

گیر پیچ چیست ؟

گیر پیچ ابزاری در طلاسازی است که قطعه را محکم در بین دو تیغه خود نگه می دارد در جواهرسازی برای بستن حدید و کشیدن مفتول از این ابزار استفاده می‌کنند. گیر پیچ ها ابعاد و انواع مختلفی دارد که برخی به وسیله مگنت قوی به صفحه میز فلزی بسته می شوند و بعضی از آنها با لاستیک و یا پیچ و مهره به روی میز نصب می گردند.

گیر پیچ دستی

گیر پیچ دستی معمولاً از دو قطعه چوب مدور شکل که در انتها به یکدیگر متصل است و پیچ و مهره های بزرگ خروسکی که در بالای آن تعبیه شده برای محکم نگه داشتن یک قطعه جنس مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مدل‌های دیگری از نوع فلزی هم در کارگاه ها وجود دارد که کارایی همه آنها در اصل گیرندگی یک قطعه است. طلاسازان با استفاده از این ابزار طلاسازی می‌توانند قطعه مورد نظر خود را به وسیله آن محکم نگه دارند تا سوهان کاری و یا مخراج کاری در آن ساده تر انجام پذیرد.