22912130 - 32 | 22264933 | 09194101401 javaheri@fakhraria.com

ابزار طلا و جواهر سازی چه چیزهایی است و چه کاربردی دارند ؟

طبق مقاله قبل بخشی از ابزار طلا و جواهر سازی را با هم بررسی کردیم حالا در این مقاله به ادامه ابزار طلا و جواهر سازی و به کاربرد آنها در کارخانه جواهر سازی می پردازیم.

دستگاه هواگاز یکی دیگر از ابزار طلا و جواهر سازی است که کاربرد زیادی دارد.  از دستگاه به اندازه های گوناگون ساخته شده است و برای ذوب کردن فلزات استفاده می شود. اما در اصل کار همه آنها یکی است . در کارگاه های طلا و جواهر سازی از این دستگاه و یا کوره های زمینی تنها برای ذوب کردن فلزات مورد استفاده قرار می گیرد و می توان گفت یکی از ضروری ترین ابزار طلا و جواهر سازی است .

چرخ نورد چیست است چه کاربردی در بین ابزار طلا و جواهر سازی دارد ؟

چرخ نورد از وسایل اولیه سازندگی در این حرفه است است یعنی برای ساختن هر کاری از دستگاه چه نور استفاده می شود . اینگونه چرخ ها را به ابعاد گوناگون می سازند :مانند دستی هیدرولیکی و یا برقی در اندازه‌های گوناگون و با توپ غلطک های مختلف در قطرهای متفاوت ساخته می‌شود. چرخ نورد

سمباته یا پوست نرم ساب و زبر ساب یکی دیگر از ابزار طلا و جواهر سازی

داروهایی که در پرداخت کردن قطعات به کار گرفته می شود از جمله دارویی جلال داروی پنزا

خاک اره شسته شده در ابزار طلا و جواهر سازی چه وظیفه ای دارد ؟

معمولاً بعد از شستشو برای خشک کردن اجناس از خاک کره استفاده می کنند. البته در برخی از کارگاه‌ها و یا مغازه ها از نوعی منقل برقی و یا بادبزن برقی هم استفاده می نمایند.

حدیده چیست و چه کاربردی دارد؟

حدیده در میان ابزار طلا و جواهر سازی از جمله ابزار بسیار موثر در سازندگی طلا و نقره میباشد بعد از ذوب کردن فلزات و ریختن آن در ریجه و گذارنیدن از چرخ نورد برای ساختن مفتول و یا لوله از حدیده که سوراخ های متعدد از درست را بسیاری در آن تعبیه کردند با کمک یک انبار دست بزرگ و یا نوع دیگری که به نام دستکش خوانده می شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قواره اره چند نوع دارد و چه جایگاهی در ابزار طلا و جواهرسازی دارد ؟

این وسیله های کوچک سبک وزن که به نام قواره اندازه در حرفه ای طلا و جواهر سازی معروف می باشد یکی از ابزارهایی  است که کاربرد زیادی دارد. سازنده با نصب اره مویی به قواره اره می‌تواند در کارهای برش قطعات و لوله های مختلف و یا برش دادن اسما و یا اشکال گوناگون شبکه کاری نماید.

حلقه نمره و یا میل نمره در ابزار طلا و جواهرسازی

تلقین به برای اندازه گیری سایز انگشت و در ساختن انگشتر مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع به روی هر یک از این حلقه ها شماره حک شده که برای سفارش دهنده و گیرنده اندازه انگشت را مشخص می سازد . میل  نمره به شکل مخلوطی از جنس آلومینیوم مدرج شده و با نمره بندی که به روی آن حک شده برای سایز حلقه ها در ساختن طلا و جواهر مورد استفاده قرار می گیرد . و یکی از کاربردی ترین ابزار طلا و جواهرسازی به شمار می آید .

چکش کوچک

چکش های کوچک هم می‌تواند از جنس آهن باشد و هم می تواند از جنس پلاستیک باشد این چکش های ضریح که در این حرفه به کار می‌رود و ابعاد و اشکال گوناگونی برای کارهای مختلف در جای خود استفاده می شوند .

قالب خوشه با سنبه های مختلف چیست ؟

قالب خوشه فلز برنجی مکعب شکلی است که در هر طرف از اضلاع آن چندین کاسه در ابعاد مختلف به صورت مدور شکل تعبیه کرده اند.  هر یک از این نیمکره ها برای کاسک کردن یک ورقه فلزی که به واسطه سنبه کوبیده می شود و صفحه را مبدل به یک نیمکره می گرداند.

از دیگر ابزار طلا و جواهرسازی میتوان‌به سنبه ماتریس،  قیچی های مختلف جواهر سازی و گاز انبرها،  دستکش ها و انبردست مفتول کش،  سنگ محک و تیزاب عیار شده ۱۴ و ۱۸ عیار و چند نمونه سر پیک ها اشاره نمود.طلا و جواهر سازی ابزار بسیار مختلف و گسترده‌ای دارد که برخی از آنها ضروری و برخی دیگر کاربردهای مهمی دارند که در یک مقاله تمام نمی شوند.

شما با شرکت در دوره های آموزشی طلا و جواهر سازی آموزشگاه فخر آریا می توانید این تجربه را به صورت فیزیکی و از نزدیک داشته باشید .