22912130 - 32 | 22264933 | 09194101401 javaheri@fakhraria.com

الماس در جواهرسازی چه کاربردی دارد؟

الماس دانه ی تبلور کربن است و سخت ترین ماده روی کره زمین محسوب می شود. این سنگ بسیار قیمتی و گرانبهاست و دلیل ان نحوه ی شکل گیری و به وجود امدن ان است. تبلور کربن در دمای بسیار زیاد همراه با فشرده شدن کربن انجام می شود تا الماس به وجود آید و این الماس در جواهرسازی استفاده شود.

بیشتر الماس هایی که درشت هستند از هندوستان به دست می آیند. ولی بزرگترین معدن الماس افریقا است. الماس چون بسیار سخت است و سخت تر از هر فلز و سنگی، آن را برای برش فلزات و سنگ های دیگر استفاده می کنند. و برای این کار از الماس های بسیار ریز استفاده می کنند و از الماس های درشت تر برای جواهرسازی استفاده می کنند. الماس در جواهرسازی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

الماس در جواهرسازی

الماس را پیش از انکه روی طلا و یا هر فلز دیری مخراج کاری کنند و جا گذاری کنند ابتدا ان را می تواشند و پرداخت می کنند زیرا تراش و پرداخت باعث درخشش بیشتر الماس می شود.

قیراط واحد اندازه گیری وزن الماس است. یک قیراط تقریبا می توان گفت برای یک انگشتر زیاد است. هر 5000 قیراط معادل 1000 گرم می شود.

الماس در جواهرسازی به رنگ های مختلفی استفاده می شود، الماس ها اغلب بی رنگ و سفید رگ هستند اما امروزه از الماس زرد و قهوه ای نیز استفاده می شود.

تمام این رنگ ها به صورت طبیعی روی الماس به وجود می ایند اما برخی اوقات برخی از رنگ ها تنها در فشار و دمای زیاد به وجود می آید.

ابی، صورتی، قرمز و نارنجی نیز دیگر رنگ های الماس است و قرمز آن کمیاب ترین رنگ الماس است. شکاف های روی الماس باعث با ارزش بودن ان می شود. و تنها 20% از الماس در جواهرسازی استفاده می شود. الماس بدون شکاف بسیار کم است و تقریبا نیست.

برای بررسی کیفیت و ارزش الماس : درجه ی سختی، شکاف ها و ناسرگی ها، درخشندگی و شفافیت آن مورد بررسی قرار می گیرد و هر یک بر اساس واحدی اندازه گیری می شود.

در جواهر سازی با استفاده از دریل لیزری می توانند ناسرگی و شکاف های داخل الماس را با استفاده از شیشه پر کنند.

شناسایی الماس

برای تشخیص الماس در جواهرسازی امروزه از شیشه استفاده می کنند. و یا حتی با یک آزمایش رسانایی حرارتی نیز می توان آن را تشخیص داد.  مقاوت بالای الماس یکی از دلایل مهم تشخیص آن است و مقاوتی بالای 140 برابر از یاقوت دارد. و همچنین جواهر شناسان با تجربه الماس را از روی درخشندگی آن به راحتی می توانند تشخیص دهند.

برش های الماس

برش شور و تابناک دو برش معروف الماس هستند که درخشندگی آن را به حداکثر می رسانند. و محبوب ترین و معروف ترین شکل برش آن نیز اکنون برش مدور الماس در جواهرسازی است.

و سایر اشکال برش می توان به گلابی، بیضی، درخشان، مربع، هشت ضلعی، بالشتکی، قلبی و مستطیلی اشاره نمود.

حقایقی درباره ی الماس

از گذشته های دور تا به الان سنگ ها برای انسان ها مقدس و با ارزش بودند و تمام انسان ها باور دارند که سنگ ها به خصوص سنگ هایی که از دل زمین بدست می ایند دارای انرژی های مختلفی هستند. الماس نیز یکی از سنگ های با ارزشی است که دارای انرژی مافوق طبیعی است و از قدیم انسان ها به انرژی آن اعتقاد داشتند.

این انرژی شامل موارد مختلفی می شود برای مثال یکی از توانایی های سنگ الماس جلوگیری از بروز بیماری و درد است. و همین طور می تواند هر احساسی که دارید را تشدید کرده و چند برابر کند. همچنین به سنگ پیروزی و راستگویی نیز معروف است  و برای درمان بی خوابی نیز می توان از آن استفاده کرد.

در وبسایت آموزشگاه جواهرسازی فخرآریا با استفاده از آموزش دوره ی گوهرشناسی شما می توانید به راحتی به شناخت تمام جواهرات و سنگ های با ارزش برسید. برای آشنایی  و کسب اطلاعات بیشتر با دوره های اموزشی اموزشگاه فخراریا به وبسایت فخراریا مراجعه کنید.