22912130 - 32 | 22264933 | 09194101401 javaheri@fakhraria.com

سنگ های قیمتی در جواهرسازی و کاربرد آنها در صنعت جواهرسازی

خرید سنگ های قیمتی در جواهرسازی، از خرید یک الماس سخت تر است. جواهرات قیمیتی برای جواهرسازی بر اساس رنگ، سلیقه، ترند روز، فرهنگ و خیلی موارد دیگر به راحتی قابل خریداری هستند. جواهرات هم مانند الماس با استفاده از 4cs و هرکدام جداگانه قابل سنجش و ارزش گذاری هستند.

سنگ های قیمتی در جواهرسازی را تنها با نوع خودشان می توان مقایسه و ارزش گذاری کرد برای مثال برای تعیین ارزش یک یاقوت آن را با سنگ زمرد مقایسه نمی کنیم بلکه با سنگی از جنس خودش برای بدست آوردن ارزش ان مقایسه اش می کنیم.

خرید سنگ های قیمتی در جواهرسازی کاملا معقوله ای سلیقه ای است و هیچگاه هیچ کس نمی تواند بگوید سنگی از سنگ دیگر زیبا تر و یا خاص و بهتر است، بلکه تمام سنگ های قیمتی با ارزش هستند و تنها موردی که می تواند انها را از هم متمایز کند رنگ های خاص، نحوه ی تشکیل آنها و میزان فراوانی انهاست وگرنه تمام سنگ هایی که برای جواهرسازی استفاده می شوند زیبا و گرانبها هستند.

انواع اشکال و برش های سنگ های قیمتی در جواهرسازی

سنگ هایی که برای جواهرسازی استفاده می کنند را با استفاده از تراش دادن به اشکال زیبا و مختلفی می توانند در بیاورند، برخی از این شکل ها شامل:  گرد، تخم مرغی شکل، بیضی، گلابی شکل، شاهزاده ای و باگت می باشد.

برخی اوقات نیز تراش کافی نیست و روی سنگ ها تراش ایجاد می شود و هر نوع برش اسم خودش را دارد برای مثال:

سنگ های شفاف اغلب به صورت چند وجهی برش داده می شوند. و سنگ های دیگر مثل یشم، عقیق و انیکس به شکل گنبدی شکل ملایم که به عنوان سبک کوژتراشی جواهر شناخته می شود برش داده می شوند. در حالیکه بقیه سنگ ها مثل عقیق هنوز هم به طور پیچیده برش داده می شوند.

رنگ سنگ های قیمتی در جواهرسازی

سنجش رنگ سنگ قیمتی با رنگ الماس متفاوت است. هر سنگ قیمتی ممکن است دارای چند رنگ و یا تک رنگ باشد. عموم سنگ هایی که در جواهرسازی استفاده می شوند دارای حداقل دو رنگ متفاوت هستند اما در تمام سنگ ها یک رنگ محبوب تر و با ارزش تر است. همین طور سنگ قیمتی اگر تنها یک رنگ داشته باشد، یک طیف وسیعی از رنگ روشن به تیره و رنگارنگ تر و زنده تر در نهایت خواهد داشت . و اغلب مواقع هر خانواده ی یک رنگ به یک سنگ معروف است. سنگ ها و رنگ هایی که به انها معروف هستند را می توانیم در مثال های زیر مشاهده کنیم:

قرمز برای لعل، یاقوت، صورتی برای لعل ارغوانی، لعل، یاقوت صورتی، زرد: یاقوت زرد،سیترین، سبز: کوارتز، زمرد، یشم، زبرجدسبز، آبی: زمرد کبود، کوارتزآبی، لعل آبی، زیرکون آبی، سنگ لاجورد، یاقوت آبی، بنفش: کوارتز، تانزانیت و در نهایت سفید: مروارید آکویا، مروارید آب شیرین، مروارید موبی، مروارید دریای جنوب، لعل

وضوح سنگ های قیمتی در جواهرسازی

جواهرات دارای ویژگی های مختلف فیزیکی همانطور که بالاتر گفتیم هستند که یکی از انها ویژگی گنجایش است.

بعضی سنگ های قیمتی گنجایش زیاد تری نسبت به دیگر سنگ ها دارند مثل: زمرد، یا گنجایش کمی دارند مثل:سیتیرین.

هر سنگ قیمتی براساس  ویژگی وضوح به طبقات مختلف تقسیم می شوند.

مانند الماس، جواهرات را هم براساس قیراط می سنجند. یک قیراط برابر است با 2 گرم یا 0.07 اونس. برخلاف الماس، هر جواهر چگالی متفاوتی دارد که به شدت به وزن سنگ ارتباط دارد.

برای اینکه با سنگ های مختلف گرانبها و ویژگی های آنها آشنا شوید و بتوانید به راحتی آنها را تشخیص دهید می توانید در دوره های آموزشی گوهرشناسی فخراریا شرکت کنید تا یک اموزش همراه استادان با تجربه در صنعت جواهرسازی داشته باشید.

همچنین اموزشگاه فخراریا دوره های مختلف دیگری در حوزه ی طلا و جواهرات برگزار می کند که برای اشنایی بیشتر و داشتن اطلاعات کامل در رابطه با تمام دوره ها می توانید از سایت اموزشگاه طلا و جواهرسازی فخراریا مشاهده فرمایید.