22912130 - 32 | 22264933 | 09194101401 javaheri@fakhraria.com

صنعت جواهرسازی و تاثیر آن روی هنر

در دوره ی پست مدرنیسم که بعد از دوره ی مدرنیسم بوده است طراحی و صنعت جواهرسازی بسیار متفاوت با تاریخ کل صنایع دستی است و تحول زیادی تا به امروز با گذشته داشته است.

اولین زیور الات تولید شده به دست انسان با استفاده از استخوان و دندان حیوانات بود که حیوانات را صید می کردند و از پنجه و دندان و اسخوان ان استفاده می کردند و با استفاده از رشته لیف طبیعی آنها را به هم متصل کرده و زیور الات درست می کردند. این زیور الات می توانند نشان دهنده ی گذشته ی انها سبک زندگی انسان های غار نشین و فرهنگ انها باشد.

اما زیور الات هایی که امروزه وجود دارد بیشترین قدمت ان به زیور الات سنگی و فلزی بر می گردد که ان هم تاج و گردنبند های سلطنتی بوده است. مواد و مصالحی که در جواهرسازی های قومی استفاده می شده، انقدر گسترده بود که صنعت جواهر سازی اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی دیگر از موارد موثر بر صنعت جواهرسازی اداب و سنت های افریقایی است به طوری که هنوز بسیاری از اقوام افریقایی سنت های دیرینه ی خود را حفظ کرده و از دندان ها، چوب، صدف و ساقه ی گیاهان برای ساخت زیور الات استفاده می کنند. مثلا در شمال نیجریه از حصیر برای ساخت گوشواره استفاده می‌شود و مردم باشیما گردنبند ها و بازوبند های زینتی خود را از حصیر می‌بافند. مردم آفریقا پس از پایان دوره استعمار, از سکه‌های به‌جامانده از اروپایی‌ها به‌عنوان زیورهای آرایشی موی سر استفاده می‌کردند و در تزیین گردنبندها نیز از این سکه‌ ها استفاده می‌کردند.

یکی از مهم ترین و بارز ترین تفاوت های جواهرات قومی با دوره ی پست مدرنیسم جسارت طراحان آن صنعت از بابت به کار گیری رنگ های متفاوت و مختلف بوده و به غیر از رنگ های مختلف از مواد لولیه و متریال های متفاوت و مختلفی نیز استفاده کردند. از جمله استفاهده ی مرجان و صدف ها در کنا شیشه های تراشیده شده و یا استخوان ها به همراه نقره کاری در یک زیور بر روی یک قطعه را می توان مشاهده کرد.

صنعت جواهرسازی همیشه شامل جواهرات و سنگ های گران قیمت نمی شده و همواره ساخت زیور آلات ارزان قیمت تر در کنار جواهرات گرانبها مطرح بوده. و یکی از قوم هایی که به صنعت جواهرسازی ارزان قیمت مشغول بوده و مهارت زیادی در این حوزه داشته هند است. در هند با انواع سنگ ها و صدف ها و یا شیشه های تراشیده شده، زیورالات زیبا از جمله گردنبد و النگو طراحی کرده و می سازند.

قدیمی ترین زیور الات شناخته شده در صنعت جواهرسازی در لاکینا فرانسه بوده است که مهره‌ هایی از جنس دندان و استخوان حیوانات دارد . این زیور الات شناخته شده، ۴۰ هزار سال پیش  توسط انسان‌های نئاندرتال ساخته‌ شده بودند. نخستین زیور الاتی که مورد علاقه ی انسان ها قرار گرفته بود نیز با استفاده از گیاهان ساخته شده بود اما این تنها بر اساس شواهد موجود است ولی این که متداول ‌ترین متریال برای صنعت جواهرسازی در ان زمان  برای تمام قاره‌ها بوده و در طول قرن‌ها به صورت میوه و حلقه‌های گل در بر روی دیوار غار ها و شواهد دیگر نمایش داده می شد.

در گذشته ساخت زیورها با استفاده و تکیه بر متریال طبیعی و حفظ کیفیت و اشکال طبیعی این مواد صورت می‌ گرفته است. مواد مورد استفاده با توجه به استعداد و نوع زندگی سازندگان آنها دارای تنوع بوده است . بسیاری از این اثار در کنار گورستان‌ها کشف شده که می توان گفت این اشیاء ضمن داشتن نقش اجتماعی و نشان دادن فرهنگ ان دوره دارای ارزش ماوراءالطبیعه‌ای نیز بوده‌اند.

صنعت جواهرسازی بعد از هزاره ی هفتم میلادی به یکی از قطب های مهم تجارت تبدیل شد و سرزمین‌های حاشیه مدیترانه و تمدن‌های قدیم فراسوی کوهستان‌های غرب آسیا در صنعت جواهرسازی ان دوره بسیار مطرح بودند. مهره‌های مرجانی متعلق به سواحل مدیترانه و شهرهای دوره پارینه سنگی و شواهد به دست آمده، نشانه‌ ی این روابط است.

صنعت جواهرسازی در تمدن‌های بزرگ باستانی تا هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد بسیار پیچیده بود. ریسه‌ها و زنجیرهای بسیار زیبا و گران بها از جنس سنگ‌ و جواهرات قیمتی از قبرهای سلطنتی سومریان استخراج شده که تعداد زیادی از انها مهره‌های شیشه‌ ای در ناحیه قفقاز است و در منطقه بین النهرین, که به هزاره سوم قبل از میلاد برمی گردد.

صنعت جواهرسازی داستان طولانی دارد که دست خوش تغییرات زیادی شده است. اگر شما نیز به این حوزه و صنعت جواهرسازی علاقه مند هستید می توانید در دوره های ساخت طلا و جواهرسازی آموزشگاه فخراریا شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.