22912130 - 32 | 22264933 | 09194101401 javaheri@fakhraria.com

کارخانه جواهر سازی چیست و در آن چه میگذرد؟

کارایی ابزارهای مختلف طلا و جواهر سازی در کارخانه جواهر سازی چیست ؟ کاسه ذوغاب در کارخانه جواهر سازی چه کاربردی دارد؟این ها تنها بخشی از سوالاتی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم و انواع ابزار جواهر سازی را با هم بررسی می کنیم .

میز کار در کارخانه جواهر سازی

میز کار جواهر سازی یکی از مسایل بسیار مهم در این حرفه است. که بنا به محیط کارخانه ی جواهر سازی در ابعاد مختلف ایران را می سازند. اما همه آنها از نظر ظاهری با هم یک شکل اند . اول داشتن یک نطع  که از جنس چرم مصنوعی دست دوم در وسط همه این میز ها یک دماغه چوبی نصب می شود.

اگرچه همه این نیز ها دارای ارتفاع یکسان به میزان ۹۰ سانتیمتر می باشد. ولی در کارگاهها بنا به نیاز که برای یک یا چند نفر در نظر گرفته شده به طول های مختلف ساخته می شود .

این گونه میزها برای این که در اطرافش هایلی باشد تا اجناس ریز و درشت و ابزارآلات به زمین نریزد معمولاً یک روح ۲۰ سانتی‌متر به دوران از جنس تخته‌ها شیشه نصب می‌کنند .

 کیف ابزار کار در کارخانه جواهر سازی

این کیف که معمولاً از دو پنس بزرگ و کوچک، یک انبر دست، یک دم باریک، مفتول، یک قیچی و یا گاز انبر و تعدادی سوهانچه و ۲۰ گرم نقره و ۵ گرم لحیم نقره تشکیل میشود. این ابزار اولیه جواهر سازی است.

این گونه ابزار آلات ابتدایی از جمله وسایل آموزش این حرفه می باشد که برای شروع کار در کارگاه مورد نیاز کارآموز است.

چفت ها یا پنس ها  از ابعاد مختلفی تشکیل می شود و طول آنها متغیر است.  است همچنین یکی از وسایل مهم در کارخانه جواهر سازی سوهانچه های مختلف هستند. شکل همه سوهانچه ها مانند هم است اما سطح مقطع متفاوتی دارند و سطح مقطع سوهانچه ها ان را با هم متفاوت می کند.

تپه سیم چین دنبال یک و دو مفتول همه شبیه به هم هستند. فقط سر های متفاوتی دارند که هر یک برای کاربرد خاص خود استفاده می شود.

عینک ذره بینی برای سازندگان طلا و جواهر در یک کارخانه جواهر سازی جزو الزامات است است و همه طلاساز ها و جواهر ساز ها باید از آن استفاده کنند .

دمبوری بنزینی چیست ؟

پست دمبوری بنزینی گاز یا فندکی از جمله دستگاه های متداول حرارتی هستند که برای جوشکاری فلزات قیمتی از آنها استفاده می شود . هر یک از این دستگاه ها اگرچه عمل جوش و یا سرخ کردن فلزات را به عهده دارند اما بیشتر بستگی به عادت سازنده دارد که با کدام یک از آنها کار کرده و یا می تواند کار کند.

تخته نسوز و یا  تخته سنگ نسوز چه کاربردی در کارخانه جواهر سازی دارد ؟

تخته سوز از وسایلی است که در زیر قطعات برای جوشکاری می‌گذارند تا با حرارت دادن به فلز از شعله آسیبی به صفحه روی میز نرسد.  جزو ابزار ضروری جواهر سازی است است و باید در یک کارخانه جواهر سازی حتماً باشد .

کاسه بوردن چیست و چه کاربردی دارد؟

ظرف محلول تنه کار ظرفی بسیار کوچکی است که معمولا از اجسام فلزی از جنس روی و یا استیل درست می‌شود و در گذشته نه چندان دور سازندگان همین ظرف را با تسمه ای ازجنس سرب به شکل یک کاسه کوچک می ساختند. و داخل آن را مقدار کمی تنه کار و آب می ریختند .بعد از جوشاندن آب محلول را برای سریع ذوب شدن لحیم در جوشکاری استفاده می‌کردند.

 کاسه ذغاب در کارخانه جواهر سازی چه کاربردی دارد؟

این ظرف غالباً ازم ساخته می‌شود و برای تمیز کردن قطعات ساخته شده مورد استفاده قرار می گیرد. از محلول رقیق شده اسید گوگرد به دست می‌آید مقداری از این محلول را در کاسه زغاب می ریزند و با جوش آوردن آن موجب رفع سیاهی حاصل از جوشکاری قطعات می گردد.

بوته گرافیت چیست؟

ست بوت گرافیت ظرفی در کارخانه جواهر سازی است که از ماده‌ای به نام گرافیت ساخته می‌شود و در اندازه های مختلف وجود دارد و برای ذوب کردن فلزات مورد استفاده سازندگان قرار می‌گیرد.

ریژه کاربردی در کارخانه جواهر سازی دارند ؟

تسمه فلزی از فولاد فشرده شده است که دارای چند شیار پهن و باریک می‌باشد که در این شیارها بنا به نیاز سازنده بعد از ذوب کردن طلا و یا نقره مواد مذاب را به داخل آن می ریزند .

این ابزار تنها بخشی از ابزار جواهر و طلا سازی است که کاربرد زیادی دارند و می توان گفت وجود آنها ضروری است .  در قسمت های بعد مقاله درباره ابزار دیگر سخن می گوییم و بیشتر با کارایی آنها آشنا می شویم .  برای بازدید از دوره های آموزشی آموزشگاه فخر آریا کلیک کنید تا بتوانید با انواع دوره های طلا و جواهر سازی آشنا شوید.