22912130 - 32 | 22264933 | 09194101401 javaheri@fakhraria.com

جواهر سازی در ایران و همه چیز درباره ی آن

جواهر به سنگ های قیمتی ای گفته می شود که توسط جواهر سازان برای استفاده ی بانوان طراحی می شود. جواهر سازی هنری است که از زمان های قدیم و دیرینه همراه ما ایرانیان بوده و شغلی است که نسل به نسل ادامه پیدا کرده و روز به روز ایرانیان در این حرفه پیشرفت می کنند.

در زمان های قبل از میلاد انسان ها برای کسب درآمد و گذراندن زندگی خود با فلزات ابزار زینتی درست می کردند و این کار آنها به جواهر سازی معروف شد. و بعد ها این به یک هنر دستی تزئینی تبدیل شد و به صورت تخصصی انسان ها به آن پرداختند.

استفاده از جواهرات زینتی را به معنای نمایش سنگ های قیمتی، نشان دادن جایگاه اجتماعی، و نشان دهنده ی عقیده ی افراد می توان دانست.

بیشترین کاربرد استفاده از سنگ های قیمتی در زمان های گذشته استفاده از آنها در تاج و استفاده به صورت زیورآلات برای پادشاهان و خانواده های سلطنتی بوه است.

با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی انسان ها به منابع بیشتری از سنگ ها و به انواع مختلفی از سنگ ها برای استفاده ی زینتی دست پیدا کردند و همچنین توانستند با بهره گیری از علم متالوژی و جواهر سازی و ساخت برخی از آنها در آزمایشگاه ها با ابزار پیشرفته، این هنر را بین عموم مردم پخش کنند و دیگر مانند گذشته استفاده از جواهر و جواهر سازی برای قشر مرفه نبوده و تا اکنون حدودی اغلب مردم امکان استفاده از زیورآلات و جواهر را دارند.

امروزه نیز جواهر سازی یکی از مشاغل پردرآمد محسوب می شود و با تخصص در این زمینه با توجه به مخاطبان آن می توان درآمد مورد دلخواه خوذد را کسب کرد. اولین قدم برای شروع کار در این رشته آموزش در دوره های مربوطه است که آموزشگاه فخرآریا با بیش از 50 سال تجربه در این زمینه کلاس های تخصصی جواهر سازی و طلا سازی برگزار می کند و علاقه مندان به این حرفه می توانند برای اطلاعات بیشتر کلیک کرده و ثبت نام خود را آغاز نمایند.

سنگ های پر کاربرد در جواهرسازی

انواع یاقوت، انواع عقیق، الماس (گران بها ترین جواهر)، زمرد، حجر القمر، سنگ لاجورد و فیروزه، مروارید، انواع یاقوت و …

به صورت کلی ارزش جواهر آلات به ارزش سنگ استفاده شده در آن میباشد و اگر سنگ به همراه طلا استفاده شود میزان گرم طلا و دستمزد طلا ساز نیز به آن اضافه می گردد.

مصرف طلا و جواهر در ایران در یک سال حدود 119 تن تخمین زده می شود. و با توجه به همین آمار می توان به اهمیت جواهر سازی هم اکنون پی برد. لازم به ذکر است ایران در رتبه ی جهانی ششمین کشور در مصرف طلا و جواهر شناخته می شود  و بخشی از این آمار دلیلش تجربه و تخصص جواهر سازان ایرانی و رشد جواهر سازی در ایران میباشد.

جواهر سازی یک هنر فرد و تنها نیست بلکه برای پیشرفت در این زمینه باید هنر های وابسته به آن را نیز مطالعه داشت.

برخی از هنر های مربوط و وابسته به جواهر سازی را می توان: طراحی جواهرات، گوهر شناسی، گوهر تراشی، الماس شناسی، فروشندگی طلا و جواهر، مخراج کاری و … نام برد.

هنر جویان جواهر سازی پس از کسب دوره های آموزشی در چه رشته هایی می توانند کسب درآمد داشته باشند و مشغول به فعالیت شوند؟

  • راه اندازی و تاسیس کارگاه جواهر و طلا سازی
  • در کارخانه ها و کارگاه های بزرگ مشغول به فعالیت شوید
  • طراح طلا و جواهر
  • تدریس دورس مربوطه
  • کارآفرینی و اشتغال زایی در حوزه طلا و جواهر
  • صادرات و واردات طلا و جواهر از کارخانه جات و کارگاه های داخلی به کشور های دیگر
  • کارشناس و مشاور رید طلا و جواهر
  • گوهر شناس
  • مدیریت کارخانه ها و کارگاه های طلا و جواهر

تمام این موارد تنها بخشی از مشاغل مربوطه در این حوزه بود که شما با آمزش در کلاس های آموزشگاه فخرآریا می توانید رشته ی مورد علاقه ی خود را انتخاب کرده و در همان زمینه مشغول به کار و کسب درآمد شوید.